Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

Levering

- Flere alternativer

Handle klær, sko og andre småvarer for over 1000 kroner og få GRATIS frakt!

BRING

Les mer

Betaling

- Sikker betaling

Betal med kort/kredittkort eller faktura. Vi tilbyr også Klarna delbeltaling

Klarna

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Alt om hybridsykkel

  • Tilbake til infosenter sykkel
  • HYBRIDSYKKEL – DET BESTE FRA TRE VERDENER

    Hybridsyklene er blitt svært populære de siste årene, og det med rette. Veldig mange syklister bør også ha en hybridsykkel, ikke bare terreng-, by- eller landeveissykkel. Her får du vite alt om hybridsykkel!


    Hva er en hybridsykkel?
    En hybridsykkel ligger i skjæringspunktet på gode ting fra terrengsykler og bysykler, men har også noen landeveisgener. For mange blir en terrengsykkel, landeveissykkel eller en ren bysykkel litt for ekstremt i den ene eller andre retningen, og da er hybrid midt i blinken. Hybridsykkelen er definitivt kommet for å bli, og det med rette. Hybridsykkelen gir deg god komfort og muligheter for høyt tempo, men likevel smidigheten og anvendeligheten til en bysykkel.

    En hybridsykkel har større hjul enn en vanlig bysykkel, samme størrelse som en landeveissykkel, noe som gjør at den ruller veldig godt. Den tåler også mer ulendt terreng. Hybriden er likevel mer en milsluker enn en fjellklatrer. Hjulene er 28", mot de mer vanlige størrelsene 26", 27,5" og 29" på by- og terrengsykler. Dekkene er ofte smalere enn terrengdekk, og med litt tettere mønster. Hybriden trives like godt på grus- og skogsbilveier, som på asfalt, og takler godt huller og ujevnheter i veien, takket være de store hjulene.

    Mer av alt
    I tillegg er hybriden utstyrt med en del ting som ikke ordinære terreng- og landeveissykler har, utstyr man normalt finner på bysykler. For eksempel har den oftest justerbart styrestem, som gjør at man kan få en mer oppreist sittestilling, og mykt sete. Mange har også demping i selve setepinnen og kjedebeskytter. Kjedebeskytteren holder klærne unna kjede og tannhjul ved kranken. Alt dette gir deg bedre komfort.

    Støtte og bagasjebrett er også ting man som regel finner på hybriden, og dessuten mange gir. Flere gir kan gi deg høyere hastighet, lengre rekkevidde og ikke minst gir det bedre muligheter for allsidig bruk. Hybridsykkelen er også en glimrende til jobben-sykkel for de som vil ha det mer komfortabelt enn på en stiv landeveissykkel.

    Bremsene på en hybrid er mer som en terrengsykkels, med V-brems eller skivebrems. Det gir deg mer kontante og forutsigbare bremser enn bysyklers trommelbrems. Gaffelen kan være stiv eller dempet, hvor stiv er beregnet mest for asfaltbruk, og dempet er mer behagelig utenfor asfalten.

    Alt dette betyr at hybridsykkelen er en sporty, komfortabel og anvendelig sykkel, som kan brukes både på korte og lange distanser. I tillegg er den helt super på grusveier og skogsbilveier i marka. Altså en skikkelig god sykkel for den som liker variasjon i bruk og underlag.


    Hybridsykkel_txtboxer_m_tekst 1200x548.jpg



    Hvem trenger en hybridsykkel?

    Alle som sykler på en eller annen form for anlagte veier, i by, i forstad, på landet, i skog eller på fjell, kan ha bruk for en hybridsykkel. Om du sykler lange eller korte turer, eller transportetapper mellom jobb og hjem, spiller liten rolle. Sykkeltypen passer til veldig mange formål, og er definitivt den beste og mest sporty allroundsykkelen som finnes i dag. Hybridsykkel finnes i både dame- og herreramme, og i alle tenkelige størrelser.

    Sykler du variert og ofte lengre etapper, men mest for transportens eller turens skyld, så bør du definitivt vurdere en hybridsykkel fremfor noe annet. Det er den definitive folkesykkelen, som mange fler bør få øynene opp for. Like god komfort og allsidighet finner du rett og slett ikke på andre sykkeltyper. Allsidigheten gjelder også på tilleggsutstyr, for hybridsykkelen er tilpasset diverse utstyr.

    Skal du ha stiv eller dempet hybridsykkel?
    Hvis du sykler kun på asfalt, så klarer du deg fint med stiv gaffel på hybridsykkelen. I mer ulendt terreng, som grusveier, skogsbilveier, brostein etc., er det bedre med dempegaffel, fordi dempegaffelen tar opp mye av de små ujevnhetene i underlaget. Dempegaffel krever litt mer vedlikehold, men det er absolutt overkommelig for de aller fleste.

    Heldempet hybridsykler finnes nesten ikke, så du trenger egentlig kun ta avgjørelse på om du trenger dempegaffel eller ikke.

    Det finnes også noen veldig raske hybridsykler, med oppsett enda mer som en landeveissykkel. Blant annet er utvekslingen på girene hentet fra landeveissykkel, men de har fortsatt vanlig styre, og gjerne skivebremser. Da snakker vi om transportsyklenes Formel 1-utgaver, og de egner seg godt for de som både vil transportere seg selv, kanskje litt bagasje, OG trene skikkelig samtidig.

    Hva slags utstyr skal du se etter?
    Hybridsykler kommer i alle prisklasser, avhengig av utstyr. Også her går kvalitet og pris hånd i hånd, så smak, behag, behov og lommebok må avgjøre hva du trenger.

    Enkelt sagt kan vi si følgende:

    • Rimeligere hybridsykler har V-bremser, enklere krank og ikke-justerbart styre. Supert som hyttesykkel og til turer i nærmiljø og omegn.

    • Hybridsykler i mellomsjiktet har både elementer fra rimelige og dyre sykler. Dette varierer, og må vurderes mot egne behov og bruksmønster.
       
    • Dyrere hybridsykler har låsbar dempegaffel, justerbart styre, demper i setepnnen, bedre girpakker og er mer forseggjorte. De passer godt som helårssykkel, for mer aktive syklister, og til lengre sykkelturer. Dyrere sykler har oftere noe lettere ramme og gir mer følelse av kompakthet og komfort.

    IMG_3611b_web1200x655.jpg



    Tilbehør og fordeler med det

    Lås
    Alle bør sikre sykkelen sin på en eller annen måte. Dyrere låser har normalt høyere sikkerhetsfaktor, men sjekk hva som står på låsen når du kjøper den. Her er det selvfølgelig stor forskjell på hva den enkelte har behov for. Om du alltid låser sykkelen i en allerede avlåst sykkelbod eller bakgård, eller at sykkelen står i en bygate eller på en togstasjon, er helt avgjørende for valg av lås.

    Skjermer
    Nyttig for f.eks. pendlersyklister, så man ikke trenger å bekymre seg for været og sølesprut. Noen hybridsykler leveres med skjermer, men de kan også kjøpes løse. De fleste skjermer er nå i plast, og man kan også kjøpe avstivende bøyler til noen av dem.

    Støtte
    Kjekt i byen eller på tur. Veldig snedig hvis man har sykkelvogn bak, så slipper man å vri festet når man parkerer. Noen hybridsykler leveres med støtte, men de kan også kjøpes løse. De aller fleste støtter i dag er ettbens sidestøtter.

    Lykter
    Sykler du mye i byen er lyktesett påkrevet for å bli sett. Mindre viktig i skogen på dagtid, men essensielt på kveld og natt. Kraftig frontlykt eller hodelykt er suverent ved sykling i mørke i skogen.

    Bagasjebærer
    Finnes til både front- og bakmontering. Veldig nødvendig for den som har med seg kontorveske/sykkelveske eller annen bagasje til daglig. Et must på lengre sykkelturer, hvor man kan montere store, rommelige sykkelvesker på bagasjebærerne, i stedet for å ha en klam sekk på ryggen.

    Pumpe/flaske etc.
    Alle hybridsykler har skruehull for montering av sykkelflaskeholder eller pumpe. Begge deler, og flasker, kan kjøpes løst i alle former og fasonger.

    Pedaler
    De fleste hybridsykler leveres med vanlige pedaler, men de dyrere leveres ofte uten. Kombipedaler kan være veldig lurt for de som bruker hybridsykkelen til alt. Kjekt å kunne bruke vanlige sko hvis man bare skal bort på butikken en tur. Ellers er klikkpedaler å anbefale, siden de gir deg et mye bedre tråkk. Kraften i tråkket øker med inntil 40 % med klikkpedaler som låser skoen til pedalen.

    Vedlikehold
    En hybridsykkel krever akkurat det samme, jevnlige vedlikeholdet som en hvilken som helst annen sykkel. Hyppig vasking og oljing av kjedet er godt, preventivt vedlikehold. Justering av gir og bremser er nødvendig, etter hvert som det blir slitt og vaierne strekker seg. Sjekk alle skruer, bolter og muttere, og stram til riktig moment. Sjekk også alle eikene på hjulene, men et verksted bør ettertrekke dem for deg. Skjeve hjul er ikke behagelig å sykle med.

    Uansett hva du gjør av vedlikehold selv ellers, få i hvert fall tatt den aller første servicen på den nye sykkelen din på et verksted. Den servicen er helt nødvendig for at sykkelen din skal vare lenge.


    Husk at XXL etterjusterer gir og bremser for deg gratis i varehusene, inntil tre ganger i tre år, hvis du har kjøpt sykkelen hos oss.

    Til toppen