Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Kle deg for vinterløping

Winter running feature image.jpg

 

Minusgrader og snø er ingen grunn til å legge bort løpeskoene. Her får du tipsene som gjør vinterløping til en favorittaktivitet.

Få ting er så oppkvikkende som å jogge i friskt vintervær. For å få en god løpsopplevelse når snøen har lagt seg og gradestokken kryper under null, handler det om å kle og sko seg riktig. 

 

 

Løpesko med pigger

Det er vanskelig å konsentrere seg om løpinga hvis du har hjertet i halsen og frykter at neste steg kommer til å ende med lårhalsbrudd. Løsningen er pigger. 

Løpesko med pigger kan oppleves litt uvante i starten, med pigger som gjør at de føles noe hardere og gir litt mindre løpsfølelse enn vanlige løpesko. Men det er verdt det, for du får et helt annet grep på glatta. 

Her finner du alle våre løpesko med pigger! 

Pigg sko du allerede har

Hos XXL kan du også få pigget løpeskoene dine. Alle våre varehus i Norge tilbyr pigging av sko. Har du et par favorittsko du ønsker å bruke til vinterløpinga, er det bare å komme innom og få dem pigget.

Les mer om pigging av sko!

Her finner du XXLs utvalg av løpesko

Løpebrodder 

Løper du bare av og til, er brodder også et enkelt og rimelig alternativ. Du finner alle våre brodder her
 

Skopigging 2.jpg

PIGGING: Nå kan du pigge skoene dine i alle XXL-varehus i Norge. 

Kle deg for vinterløping

En god tommelfingerregel er at du skal kle deg sånn at du fryser lett før du begynner å løpe. Da er sannsynligheten større for at du holder deg komfortabel under løpeturen, i stedet for å bli altfor varm underveis.

Er du redd for å fryse, kan du heller ha med et ekstra lag i løpesekken for sikkerhetsskyld. 

Også for løping er det lag-på-lag-prinsippet som gjelder, spesielt på overkroppen, hvor man gjerne har lettere for å bli kald under løping.

Innerst mot huden er det lurt å velge et ettersittende plagg, som kan absorbere svetten, og transportere den vekk fra kroppen og ut i neste lag. Teknisk superundertøy eller treningstøy er som regel å foretrekke. Fryser du lett og trener veldig rolig, er en trøye i merinoull et godt alternativ. 

På de aller kaldeste dagene kan det være lurt med et mellomlag. Mellomlaget skal både isolere og transportere fukt, og kan være av ull eller syntet. Husk at det først og fremst er luften mellom de ulike lagene som isolerer, så ikke velg et for ettersittende mellomlag. 

Det ytterste laget skal skjerme mot vind og vær, men også slippe ut svetten. En løpejakke i vind- og vannavvisende materiale, og med gode pusteegenskaper, er et godt valg. 

Ikke glem hender, føtter og hode når du løper. En lue eller pannebånd, et par løpehansker og en multihals er smart å ha i kulda. Fryser du lett på tærne, kan de tekniske løpesokkene godt byttes ut med et par tynne ullsokker.

Du finner alt av treningstøy her

 
Winter Running 2.jpg

 

Synlighet

Reflekser er et must i vinterhalvåret. Uten reflekser er det så godt som umulig for bilister å se deg. Visste du at vår refleksvekst ble kåret til best i test av NAF i Oktober 2017? Du finner den her

Tilpass tempoet

Ta hensyn til vær og føre når du løper ute. Hålkeføre og mange minusgrader er for eksempel ikke ideelle forhold for å løpe raske intervaller. Du øker risikoen for å ramle på isen, pådra deg strekk og å få problemer med luftveiene. Under sånne forhold kan en rolig langkjøring være et smartere valg. 

God løping! 

LES OGSÅ: Slik unngår du løpeskader

LES OGSÅ: Gode medisinballøvelser

LES OGSÅ: Prøv deg på 45-15-intervaller

 
Tips
Til toppen