Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

Levering

- Flere alternativer

Handle klær, sko og andre småvarer for over 1000 kroner og få GRATIS frakt!

BRING

Les mer

Betaling

- Sikker betaling

Betal med kort/kredittkort eller faktura. Vi tilbyr også Klarna delbeltaling

Klarna

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Piggsko og brodder

  • Tips & råd fra skoavdelingen
  • Vinterloping_hovedbilde.JPG

     

    Du har kanskje endelig fått en rutine i å komme deg ut på de friske gå- og løpeturene, men for sent til å nyte de bare veiene hele våren og sommeren. For å ikke stagnere og stoppe helt opp fordi snøen har lagt seg, er det lurt å fortsette uteaktiviteten med enten piggsko eller brodder for å opprettholde den gode og stigende formen.


    Hvorfor bruke piggsko?
    Piggsko er først og fremst et hjelpemiddel på vinteren for å hjelpe deg med å gå og løpe på glatte veier og tettpakket snø. Uten god nok friksjon under føttene vil du fort anstrenge kroppen unødvendig mye, og utsette deg for både fall, muskelskader og andre belastninger. Det vil også hemme deg fra å gå og løpe naturlig, samt begrense området du kan bevege deg på.

    Med piggsko vil du få et godt grep på snøen, løpe og gå mer avslappet, og få mer bevegelsesfrihet i terrenget. Piggene gir deg både bedre fraspark og nedtråkk, og er også et godt alternativ for helårsløping hvis du beveger deg i mye vått og robust terreng.

    Hvis du har et mål om å bli en bedre løper eller få mosjonert nok i hverdagen, er det lurt å holde bena i gang også på vinteren. Det blir vanligvis et naturlig avbrekk når snøen legger seg, men oppstarten på våren igjen vil bli tyngre hvis man ikke har opprettholdt formen gjennom vinteren. Derfor gjelder det å sko seg etter forholdene, slik at du kan utnytte tur- og løpemulighetene rundt om i landet, året rundt.

    Fordeler med piggsko:

    - Gir et bedre feste på is og snø
    - Reduserer risikoen for både fall og belastningsskader
    - Du føler deg mer avslappet og trygg på krevende underlag
    - Du får utvidet løpesesongen ute

    Robuste piggsko for vinterføret

    Flere og flere har blitt flinkere til å tilpasse seg vinterens uforutsigbare føre med godt fottøy, og utvider dermed aktiviteten med å gå og løpe ute gjennom hele året. Det har kommet mange piggsko på markedet som er beregnet på underlag med lite friksjon, hvor både antall pigger og mønsterdybde varierer, så her er det bare å prøve seg frem med hva du føler er tryggest for deg. 

    Hvis du liker å komme deg ut på lange gåturer, er X Ultra Mid 2 Spikes GTX® et godt alternativ. Med det mellomhøye skaftet vil du også få bedre støtte rundt ankelen når du går på ulendte og glatte flater. De 9 karbidtuppede piggene er jevnt plassert for godt feste, og i kombinasjon med et robust sålemønster, blir turen mye mer avslappende og trygg.

    Salomon Spikecross og Asics GEL-FujiSetsu 2 G-TX er løpesko med pigger som har en god kombinasjon av både kraftige pigger og markant yttersåle. Piggene i tuppet stålkarbid sørger for bedre holdbarhet og slitestyrke, og plasseringen gjør at du lander sikkert på både hæl og forfot.

    Icebug har mange gode sko som fungerer utmerket på vinterføre, og BUGrip®-modellene er et godt alternativ hvis du skal ut på de veldig glatte løpeturene. BUGrip®-sålen er laget av en spesiell utformet gummiblanding med 15 til 19 karbidståltupper som er plassert jevnt under sålen, og som fungerer godt på vinterføre.

    Det spesielle med disse individuelle piggene er at dem ikke er satt helt fast, slik at piggene blir mer dynamisk under løp på ulendt terreng og harde flater. Piggene trykkes inn i gummisålen, alt ettersom hvor hardt underlaget er. Disse piggene tilpasses hvilket som helst underlag, og fungerer både på asfalt, mykt tre til hard is for å gi best mulig grep.

    Enten du lander på forfot, hæl eller mellomfot vil du få godt feste uansett.
     

    Icebug Aurora Bugrip.jpg

    Bildet viser Icebug-skoen Aurora BUGrip® hvor de mange piggene er godt spredt rundt på sålen.


    Piggsko vs. brodder
    Både piggsko og brodder gir deg en tryggere ferdsel på vinterføret, men med brodder har du mulighet til å tilpasse behovet, og ta av deg broddene hvis du ikke trenger dem. Hvis du har et par sko som du løper eller går mye med på barmark og synes det er uvant å bruke andre sko på vinteren, er det lett å slenge på seg noen brodder.

    Her har man en god bredde å velge mellom, enten du trenger noen delikate brodder bare på forfot til bybruk, eller noe mer heldekkende for et litt mer glatt føre.

    Hvis du skal ut og løpe er Yaktrax og Snowline Pro kraftige og robuste brodder for de verste førene. Disse har grovere konstruksjoner enn de vanlige stålpiggene, sitter bedre rundt foten og er bedre tilpasset løpeaktivitet. Pass på at broddene sitter godt, men at dem ikke klemmer foten ukomfortabelt.

    Piggsko derimot har permanente pigger som gjør at du har en begrenset sesong å bruke disse. Til gjengjeld er piggene hardere og mer robuste enn brodder, og sørger for at du får et bedre feste på tettpakket underlag. I tillegg er sålene kraftigere og mønsteret dypere, slik at du får en god kombinasjon for godt feste. Gummiblandingen kan være noe seigere enn vanlige tur- og løpesko for å gi bedre feste på is.

    Ved å holde seg i aktivitet utendørs på vinteren, enten det er å gå til og fra jobb eller løpe, vil du få et bedre utgangspunkt når våren kommer, og det robuste terrenget sørger for at du opprettholder både kondisjon og benmuskulatur på en annen måte enn hvis du skulle trent innendørs. Så husk å sko deg etter forholdene, og hold deg i form året rundt ute!

    Tips til god løpeteknikk på snø og is:
    - Sett foten i nedtråkket rett under kroppen, slik at tyngdepunktet blir riktig.
    - Land på mellom-eller forfot for bedre feste.
    - Kortere løpesteg, gjerne 170-180 i løpsfrekvens.
    - Slapp av i skuldre og stram kjernemuskulaturen.



    Kilder:
    http://icebug.com/se/grepp-tech/grepp/bugrip/
    http://www.nrk.no/livsstil/lop-trygt-om-vinteren-1.11369419
    http://www.salomon.com/us/product/spikecross-3-cs.html

     

    Til toppen