Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

Levering

- Flere alternativer

Handle klær, sko og andre småvarer for over 1000 kroner og få GRATIS frakt!

BRING

Les mer

Betaling

- Sikker betaling

Betal med kort/kredittkort eller faktura. Vi tilbyr også Klarna delbeltaling

Klarna

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Nyttig info om rulleski

 

Selv om du har lagt bort skiene for sommeren så trenger ikke skisesongen være over. Rulleski er morsomt, gir deg spesifikk skitrening, og trener hele kroppen i motsetning til sykling og løping. Ved å trene rulleski i sommersesongen står du dermed mye bedre rustet til vintersesongen da du har holdt teknikk, kondisjon og styrke vedlike gjennom den lyse årstiden.

I tillegg til at langrenn generelt sett har blitt mer og mer populært de siste åra, er nok det økte fokuset på staking i langrennsporten en stor grunn til at vi i dag ser så mange på rulleski. Rulleski er nemlig perfekt som staketrening, og aktiv bruk av rulleski i sommerhalvåret kan derfor løfte deg både ett og to hakk til vinteren.

 

Hvilke rulleski skal jeg velge – skøyting eller klassisk?

Klassiskski

Som på vanlige langrennski skiller vi også på rulleski mellom klassisk og skøyting. Klassiskskiene har bakoverbrems på ett av hjulene slik at skien ikke kan trille bakover. De har brede stabile hjul og er lengre enn skøyteskiene.. De bredere hjulene på klassiskski gir deg både mer stabilitet og bedre vibrasjonsdemping fra ruglete asfalt enn skøyteskiene. Den ekstra stabiliteten gjør klassiskskiene bedre egnet til staketrening enn skøyteski. For deg som ønsker å forbedre deg i klassisk stil er valget enkelt.

På klassiskrulleski har du alltid spikerfeste, og man kan fort jukse litt med teknikken. Vi anbefaler derfor at du tenker teknikk hele veien på klassisk for å unngå at du legger deg til unoter. Frasparket skal ikke skje for langt bak da det ville gitt glipptak på snø. Kraften i frasparket skal komme fra rett under deg – akkurat slik du ville gjort det på langrennskiene. Diagonalgang er på rulleski vanskelig å praktisere bortsett fra i de bratteste kneikene. Stort sett går det derfor i dobbelttak med fraspark og staking på klassiskrulleski.

 

 

Skøyteski

Skøyteskiene er kortere enn klassiskskiene, og har smalere og høyere hjul for større fart. De samme egenskapene gjør de merkbart lettere enn klassiskskiene. Den kortere lengden gjør de samtidig enklere å bremse og svinge med. Med skøyteski får man også en mer skilik følelse enn på klassiskski, og man unngår dermed å lære inn feil teknikk. En annen fordel med skøyteski er at man har flere stilarter å velge mellom enn på en klassiskski.

Nybegynneren kan gjerne velge et par skøyteski, men må være klar over at de er noe mer ustabile enn klassiskskiene.
 

Kombiski

Det finnes også kombiski. Dette er igrunn bare klassiskski som er noe kortere. Det gjør at de blir lettere enn rene klassiskski men også mindre retningsstabile. Når man skøyter kan man oppleve å subbe nedi med foten på slutten av skyvet og de bredere hjulene gir en noe annerledes skøyteopplevelse. Kombiskiene gir som alle andre kompromisser litt dårligere spissegenskaper i begge retninger, men er et godt valg for deg som ønsker å gå begge stilarter men kun ønsker å kjøpe ett par ski. For yngre løpere er imidlertid kombiskiene ofte et vel så godt klassiskverktøy som de mer uhåndterlige klassiskskiene.

 

Kort om Rammematerialer

Rulleski leveres hovedsakelig i tre forskjellige rammematerialer: Aluminium, karbon og glassfiberforsterket treverk.

Karbon- og trerammene demper vibrasjoner bedre enn aluminium. På dårlig asfalt kan det være en fordel. Trerammene er ofte litt tunge og mister egenskapene sine over tid. Aluminiumsski og karbonski varer imidlertid lengre. Karbonski blir litt for veike for de tyngste løperne som heller bør gå for en aluminiumsski. De skiene i vårt sortiment som har vektbegrensning står oppgitt med dette.

 

Rulleskihjul

Det har etter hvert blitt innarbeidet en tredelt hjulstandard på rulleski: 1er-hjul, 2er-hjul og 3er-hjul. 1er-hjulene er hardere enn normalhjulene (2er-hjul). Dette gjør at de ruller svært godt noe som gjør de spesielt egnet til lange turer. Disse hjulene er ikke egnet for uerfarne brukere. På grunn av hardheten er de mindre komfortable enn de mykere og tregere hjulene.

Så godt som alle rulleski selges standard med 2er-hjul (normalhjul). Normalhjul er det riktige for de aller fleste. De er raske nok til å gi en morsom opplevelse, samtidig som de er komfortable. Det er også disse hjulene som benyttes i de fleste konkurransene.

3er-hjulene benyttes av de som ønsker å få en enda hardere motstand for ekstra treningseffekt, eller diagonalgang i lettere terreng.

Du kan bytte hjul på rulleskiene når de er utslitte, men de er relativt kostbare, så vi anbefaler at du bytter side på skiene slik at du ikke sliter hjulene ujevnt – da varer de mye lengre. Bytt halvveis i økten, eller bytt side til neste økt. Et par normalhjul varer i flere sesonger for den gjengse mosjonist.

 

Hvilket tilleggsutstyr trenger jeg?

Staver og rulleskipigger

Man kan bruke de vanlige stavene sine ved å bytte ut piggen med en rulleskipigg, eller man kan kjøpe en egen rulleskistav. Vi anbefaler at du fester reflekstape på stavene dine om du ikke har en rulleskistav som kommer ferdig med refleks. Siden staven hele tiden er i bevegelse gjør refleks på staven deg ekstra synlig for bilister.

Det kan være lurt å skjerpe piggene med et bryne før du legger ut på tur for å få best mulig tak. Går du mye må du belage deg på å bytte pigg i løpet av en sesong. Når du skal bytte pigg på staven legger du staven i en bøtte med varmt vann for å varme opp limet piggen er festet med. Deretter er det bare å dra den av og sette på rulleskipiggen med limpistol (om du ikke er Hulken er tang å anbefale).

Det kan også være lurt å ta med en ekstra pigg på tur om piggen din skulle ryke underveis. Har du en lighter og tang til rådighet da er det bare å varme opp piggen, dra den av og sette på den nye. Vips så er du på veien igjen.
 

Skisko/rulleskisko

Du kan benytte vanlige vinterskisko til rulleski, men et par rulleskisko er å anbefale om du skal gå en del da de puster bedre og blir raskere tørre enn vinterskoene. De er også litt mer vridningsstive for å gi deg bedre støtte ved nedbremsinger. Da de har en enklere oppbygging enn vinterskoene er de også bedre rustet til å tåle den ekstra slitasjen de blir påført ved støv, skitt og vann fra landeveien.
 

Refleksvest, hjelm, hansker og skoovertrekk 

For all del, dra ikke ut på rulleskitur uten refleksvest, hansker og hjelm! Som rulleskiløper er du en myk trafikant og vil alltid tape mot en bil. Husk også hansker for å unngå vannblemmer! Vi har nå fått inn et par supre rulleskihansker fra Bjørn Dæhlie. Når det er dårlig vær kan det også være behagelig med et skoovertrekk.

 

 
Tips til de første turene

For uerfarne rulleskiløpere anbefaler vi å prøve først på et lukket område uten bakker. Lær deg teknikken, balansen og bremsing i ro og fred. Dra ikke ut i trafikken før du føler deg trygg!

Når du føler deg trygg på rulleskiene kan du bevege deg ut på trafikert vei. Hold høyre side og vis hensyn til bilister. Mange bilister irriterer seg over rulleskiløpere (spesielt de som skøyter). For å ikke havne i skumle situasjoner kan det være lurt å være litt ekstra raus og slippe bilene fram. 
 

Hvordan bremser jeg?

For de fleste kan det oppleves tungt å bremse med rulleski kontra vanlige ski, så man trenger ikke stå ned de lengste bakkene i begynnelsen.

På rulleski bremser man ved å skyve hælene ut til siden og presse utover slik at man får en slags plogformasjon på skiene. Da vil man bremse farten. Jo hardere man presser utover, jo raskere bremser man. Stå med bred beinstilling og med en liten knekk i knærne. Vær ikke redd for at skiene krysses – det gjør de ikke.

Hvis man står ned lange bakker og blir sliten i bremsemuskulaturen kan man få litt variasjon ved å stå litt bakoverlent med stive bein. For å avlaste muskulaturen ytterligere kan man også bremse ved å sette ned vekselsvis høyre og venstre ski på skrått foran seg. Et slags omvendt fiskebein.

Hvis man må bråbremse er ofte grøfta eneste utvei. Om du føler deg usikker før du setter utfor kan du ta av deg skiene og gå ned bakken – du vil verken bli den første eller den siste.
 

Vedlikehold

Etter turen er det lurt å vaske av rulleskiene da de samler mye støv og skitt fra asfalten. Rulleski har som regel forseglede lager, og trenger normalt ikke smøring. Vask med mildt såpevann og klut. Det er en fordel om rulleskiene får tørke skikkelig opp før du setter dem bort. Unngå å la de stå fuktig og kaldt over vinteren – da kan man få ising i hjullagerne.

 

Til toppen