Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Nyttig om løpesko

nyttig-om-løpesko-image.jpg

 

Løpesko har mange funksjoner som indrer unødig slitasje og skader på kroppen din. Det er tre viktige ting å huske på når du skal finne ut hvilke føtter du har: størrelse, form og mekanisk oppbygging. Vi går igjennom alle tre under. 

 

Størrelse

Dette er ikke så vanskelig, men ikke kjøp for trange løpesko! En bred fot trenger en bred lest. Husk at foten også vil utvide seg noe under løping. Ta også med i beregningen eventuelle støttebandasjer eller ankelstøtte.

 

Form 

Alle føtter er forskjellige. Noen har høy vrist og noen er plattfot. En enkel måte å finne ut dette på er å tråkke på et teppe eller et papir når du kommer ut av dusjen. Fotavtrykket forteller deg hva slags fot du har. Jo mer du ser av fotavtrykket ditt, jo lavere er vristen din. Ser du nesten bare tåballene og hælen har du veldig høy vrist. Midt imellom ligger "normalen".

 

Mekanisk oppbygging 

Dette er relatert til måten du løper på. Som regel "ruller" foten litt innover for å ta i mot støtet når foten treffer bakken. Denne bevegelsen kalles pronasjon. Når du løfter benet ruller foten utover som et springbrett. Dette kalles supinasjon, eller under-pronasjon. Mange overdriver dette og ruller foten for langt innover eller utover. Gjør du dette trenger du sko med ekstra god oppbygging og støtte. Men hvordan vet du så hvilken side du ruller mer til? Svaret finner du i dine gamle sko. Se etter siltasje på skoene og hvilken side det er slitt mest på. 

Fotavtrykket ditt forteller mye om fotens oppbygging. Over-pronasjon (helt til venstre) sliter på innsiden, mens under-pronasjon sliter på yttersiden av skoene

Finn din skotype

Gode løpeskoe er designet for å unngå slitasje på benet og andre løpeskader. Dette gjelder spesielt hvis du over-eller under-pronerer. Fagfolkene i butikkene kan også hjelpe deg med dette, og vil vurdere dine enkelte behov. Det endelig valget vil være sum av treningserfaring, målsetting, bruksområde og fotens oppbygging.

Mosjonister og nybegynnere skal ikke ha samme sko som erfarne løpere. Nybegynnere er ofte tyngre og har en mer uslepen løpeteknikk, noe som tilsier mer støtdemping og stabilitet. Dette gjelder spesielt løping på hardt underlag. En gylden regel som egentlig gjelder for alle, uansett erfaring, er at man prøver å unngå asfalt. Erfarne løpere krever lettere sko, noe som igjen går utover dempeegenskapene.

Vi forklarer nærmere: 

  • Løpere med supinasjon, eller underpronasjon, får ikke nok demping og trenger derfor sko med spesielt god støtdemping. 
  • En normal fottype med nøytral pronasjon trenger sko med god stabilitet. 
  • Løpere med overpronasjon må legge mest vekt på støtte og stabilitet. 
     
New-Balance-Vazee-Prismv2-W-768x512.jpg

Se alle våre løpesko fra New Balance her

 

Nøytrale løpesko

Beregnet for løpere med nøytral/normal pronasjon. Se bildet av fotavtrykket som en generell veiledning. Se nøytrale løpesko her!

 

Overpronasjon

Løpere som overpronerer har en tendens til å falle innover i løpesteget. Sko beregnet for løpere som overpronerer er ofte bygget opp eller stivet av på innsiden. Personer som har plattfot har ofte en tendens til å overpronere. Se bildet av fotavtrykkene som en generell veiledning. Sko beregnet for overpronasjon kan du se her

 

Underpronasjon

Løpere som underpronerer/supinerer bør benytte seg av nøytrale og godt dempede løpesko, Føtter som underpronerer kjennetegnes ofte av høy vrist og høy fotbue. Se bildet av fotavtrykket som en generell veiledning. Se nøytral løpesko som passer underpronasjon her!

 

Lettvektssko 

Disse skoene er laget for intervaller eller konkurranser. Skoen bør være lette og luftige for optimal prestasjon. Skoene har som regel noe lavere drop og nettere såle med god respons. 

 

Terrengløpesko

Dette er skoen for skogsturer og annet ulendt terreng. Sålene bør ha godt grep og overdelen bør være i et mer slitesterkt materiale enn en normal løpesko. Noen terrengsko drenerer også godt da utendørsforholdene varierer. 

salomon-slab-terrengløpesko.jpg

Modellen over er Salomon S-lab. Se alle terrengsløpesko fra Salomon her

Piggsko

Sko med pigger, enten for bane eller for vinterforhold/glatte skogsforhold. Disse skoene kommer med solide pigger som gir ekstremt godt grep på vanskelig føre. Mange av disse skoene er overdimensjonerte med pigger så om du mister en pigg eller to går det nødvendigvis ikke ut over grepet. Ta kontakt med oss på kundeservice om du har spørsmål rundt dette. Vi har et stort utvalg av piggsko til dame og herre.

icebug.jpg

Se alle våre piggsko fra Icebug her!

Vi fører også løpebrodder som du enkelt fester rundt skoen. Disse kan hjelpe mye på glatt føre, men en ren piggsko er ofte en bedre løsning.

Til toppen