Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

Levering

- Flere alternativer

Handle klær, sko og andre småvarer for over 1000 kroner og få GRATIS frakt!

BRING

Les mer

Betaling

- Sikker betaling

Betal med kort/kredittkort eller faktura. Vi tilbyr også Klarna delbeltaling

Klarna

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Nyttig om løpesko

Løpesko har mange funksjoner som hindrer unødig slitasje og skader på kroppen din.


Det er tre viktige ting å huske på når du skal finne ut hva slags føtter du har: størrelse, form og mekanisk oppbygning.

Størrelse.

Dette er ikke så vanskelig, men ikke kjøp for trange løpesko! En bred fot trenger en bred lest. Husk at foten også vil utvide seg noe under løping. Ta også med i beregningen eventuelle støttebandasjer eller ankelstøtte.

Form.

Alle føtter er forskjellige. Noen har høy vrist og noen er plattfot. En enkel måte å finne ut dette på er å tråkke på et teppe eller papir når du kommer ut av dusjen. Fotavtrykket forteller deg hva slags fot du har. Jo mer du ser av fotavtrykket ditt, jo lavere er vristen din. Ser du nesten bare tåballene og hælen har du veldig høy vrist. Midt imellom ligger "normalen".

Mekanisk oppbygning.

Dette er relatert til måten du løper på. Som regel "ruller" foten litt innover for å ta imot støtet når foten treffer bakken. Denne bevegelsen kalles pronasjon. Når du løfter benet ruller foten utover som et springbrett. Dette kalles supinasjon, eller under-pronasjon. Mange overdriver dette og ruller foten for langt innover eller utover. Gjør du dette trenger du sko med ekstra god oppbygning og støtte. Men hvordan vet du så hvilken side du ruller mer til? Svaret finner du i dine gamle sko. Se etter slitasje på skoene og hvilken side det er slitt mest på.

Fotavtrykket ditt forteller mye om fotens oppbygging. Over-pronasjon (helt til venstre) sliter på innsiden, mens under-pronasjon sliter på yttersiden av skoene

Finn din skotype

Gode løpesko er designet for å unngå slitasje på benet og andre løpeskader. Dette gjelder spesielt hvis du over- eller under-pronerer. Fagfolkene i butikkene kan også hjelpe deg med dette, og vil vurdere dine enkelte behov. Det endelige valget vil være en sum av treningserfaring, målsetning, bruksområde og fotens oppbygning.

Mosjonister og nybegynnere skal ikke ha samme sko som erfarne løpere. Nybegynnere er ofte tyngre og har en mer uslepen løpeteknikk, noe som tilsier mer støtdemping og stabilitet. Dette gjelder spesielt løping på hardt underlag. En gylden regel som egentlig gjelder for alle, uansett erfaring, er at man prøver å unngå asfalt. Erfarne løpere krever lettere sko, noe som igjen går utover dempeegenskapene.

Vi forklarer:

* Løpere med supinasjon, eller underpronasjon, får ikke nok demping og trenger derfor sko med spesielt god støtdemping.
* En normal fottype med nøytral pronasjon trenger sko med god stabilitet
* Løpere med over-pronasjon må legge mest vekt på støtte og stabilitet.

Løpesko er designet for å unngå løpeskader.

Nøkkelbegreper det er smart å kjenne til

Stabilitet.

Beregnet for løpere med normal pronasjon. Se etter sko med medium støtte i form av sterk hælkappe og tett demping på midten av sålen. Skoen bør også støtte og sitte godt rundt vristen, spesielt bakover.

Støtdemping.

Passer best til løpere med supinasjon og høy vrist. Dette er også skoen for raske løpere. Skoen bør ha en noe høyere hæl med splitt eller ekstra støtdemping. Her finnes mange varianter med blant annet gass, sandwich og gelestrukturer.

Støtte.

Denne type sko passer best til løpere med sterk over-pronasjon, eventuelt tyngre løpere. Skoen bør ha en bred, stabil såle med fast hælkappe. En rett såle vil hjelpe å balansere foten og holde den fra å pronere for mye.

Konkurransesko.

Disse skoene er laget for profesjonelle løpere. Skoene skal først og fremst være lette med pusting på oversiden. Profilen midt på skoen er som regel lavere for å få mer effekt ut av frasparket. Undersiden av sålen bør være grov for å få godt tak i underlaget. Skoen bør ikke veie mer enn ca 350 gram.

"Offroad."

Dette er skoen for skogsturene og annet ulendt terreng. Undersiden av sålen bør ha grove spor og ha en sterk søm og kvalitet på stoffet, spesielt rundt hælen og tærne. I vintersesongen får du gode løpesko med pigger for å løpe trygt på is. Husk å benytte samme regler om pronasjon på disse skoene også.

Til toppen