Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Sykkelsko - hva, hvorfor og hvordan

  • Hvordan velge riktig sykkeltype?
  • Velg riktig barnesykkel
  • Valg av sykkelstørrelse og sykkelinnstilling
  • Info om sykkelkjøp på nettet
  • 3 års sykkelservice
  • Sykkelverkstedets servicemeny
  •  

    Sykling er en fantastisk sport, hobby, treningsform og transportmåte. Dersom du er en av oss som setter pris på gledene sykkelen gir, anbefaler vi at du går til anskaffelse av et par sykkelsko og klikkpedaler. Først da vil du få fullt utbytte av mulighetene sykkelen din byr på av fart, komfort og sikkerhet.

    Sykkelsko og klikkpedaler er uten sammenligning den viktigste oppgraderingen du kan gjøre for å forbedre din sykkel. Istedenfor å kjøpe en dyr sykkel og sykle uten sykkelsko, bør du heller kjøpe en billigere sykkel og investere i sykkelsko og klikkpedaler. Uansett hvor dyre oppgraderinger du ellers gjør på sykkelen, vil de ikke være i nærheten av å gi deg den fordelen et par sykkelsko og klikkpedaler vil gi deg!

     

    Hvorfor sykkelsko og klikkpedaler?

    Fordelene med sykkelsko og klikkpedaler (heretter samlet kalt sykkelsko) er tredelt. Den mest åpenbare fordelen som viser seg straks du prøver for første gang er den økte farten og den store kraftbesparelsen du oppnår. Ved å benytte et par sykkelsko kan du spare opp mot 30% krefter eller sykle 20-25% raskere.

    Hvis du er vant til å bruke sykkelsko kjennes det nesten ut som du står stille hvis du prøver å sykle uten – så stor forskjell er det! I et profesjonelt sykkelritt ville den beste rytteren kommet lenge etter de andre om han måtte sykle uten sykkelsko.

    En annen fordel som viser seg raskt, er den økte komforten sykkelsko gir. Mens du med vanlige sko får trykket fra pedalen kun under forfoten, vil et par sykkelsko spre trykket fra pedalen under hele fotbladet på grunn av den stive sålen. Dette merker du bedre jo lengre du sykler og jo hardere du trår. Skal du sykle langt og ofte er derfor et par sykkelsko helt uunnværlig.

    En fordel med sykkelsko ikke så mange tenker over, er at de også gir økt sikkerhet. Ved at føttene sitter fast i sykkelen får du også bedre kontroll over den. Du kan reagere raskere i uforutsette situasjoner. I teknisk vanskelige partier og raske utforkjøringer får du en overlegen kontroll og kontakt med sykkelen. Du får rett og slett en bedre balanse og sykkelkontroll.

     

     

     

    Hva skjer teknisk sett når du benytter sykkelsko?

    Når du sykler med sykkelsko får du et rundt tråkk. I tillegg til å presse pedalen ned, drar du den også opp, samt skyver den rundt når pedalene er klokken 12 og 6 som ellers ville vært dødpunkter. Du øver nå kraft i pedalene i hele tråkket, og slipper dødgangen mellom nedtråkkene på høyre og venstre side. Slik slipper du den rykkete sykkelrytmen som gjør at du hele tiden må foreta ørsmå akselerasjoner for å opprettholde farten.

    Når du sykler med sykkelsko bruker du også baksiden av låret og leggen, som uten sykkelsko nærmest blir uvirksomme. Du benytter dermed mer muskelmasse og får en jevnere belastning på muskulaturen - noe som gjør at du ikke så lett blir stiv og får kramper.

    Sykkelskoen sørger også for at all kraft går ned i pedalen i motsetning til vanlige sko hvor mye kraft forsvinner ved at skoen bøyes. Med en sykkelsko slipper du også å bruke kraft på å holde beina plantet i pedalene, noe som ellers faktisk krever en del kraft og sliter på små muskelgrupper som fort blir stive.

    De ulike pedalsystemene

    Når vi snakker om klikkpedaler er det egentlig noe forenklet og upresist. Du finner mange ulike typer og merker. Felles for dem alle er at du under sykkelskoen har en såkalt cleat (en liten kloss som skrus fast i skoen) som du låser fast i pedalen ved å ”klikke” skoen ned og på plass. Da sitter skoen fast i pedalen, og kan kun løsnes ved at du drar helen ut til siden. 

    De to hovedtypene pedaler er pedaler til landeveissykling, og pedaler til terrengsykling. Terrengsykkelpedalene har låsemekanisme på begge sider, både oppe og nede, mens landeveispedalene har låsemekanismen kun på den ene siden.  Landeveispedalene har som regel også en større plattform og en noe tettere låsing mot skoen enn terrengsykkelpedalene.

    Alle landeveispedaler er kompatible med alle landeveissko, og alle terrengsykkelsko er kompatibel med alle terrengsykkelpedaler. Du kan imidlertid ikke benytte landeveispedaler med landeveissko selv om du på en del landeveissko kan benytte terrengsykkelpedaler. Når du kjøper pedaler følger det alltid med cleats.

    Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å bruke landeveispedaler i terrenget og terrengsykkelpedaler på landeveien. Den tettere låsen på landeveispedaler er en fordel på landeveien, mens det å kunne feste skoen på begge sider av pedalen ofte er en stor fordel i terrenget slik at man slipper å lete etter riktig side i knotete terreng.

    På de fleste pedalene kan du stille inn hvor mye kraft som trengs for å løse ut skoene sidelengs. De fleste pedalene har også litt sidelengs dødgang som gjør at du kan bevege foten sidelengs uten å løse ut. Denne dødgangen er en fordel da den gir et mer naturlig tråkk.

    EKSEMPLER PÅ TERRENG - OG LANDEVEISPEDALER  

     

    De ulike skotypene

    Som på pedaler deler vi også sykkelskoene inn i landeveissko og terrengsykkelsko. De skiller seg fra hverandre ved at terrengsykkelskoene har gummigrep på undersiden mens landeveispedalene er helt glatte under. Det er for at man skal kunne gå i terrenget med terrengsykkelskoene. Det som er viktig å merke seg, er at du må ha en landeveissko for å kunne bruke en landeveispedal da festesystemet på terrengsykkelsko ikke er tilpasset innfestingen for landeveiscleats. Ofte har landeveissko fester som også fungerer med terrengsykkelcleats, men til sykling i terreng er de pga den glatte undersiden ganske så ubrukelige.

    Valg av sko

    For å øke komforten på sykkelen, er det kontaktpunktene som er viktige. Sykkelsko er i tillegg til sykkelshorts og sykkelens innstilling for øvrig det viktigste utstyret i så måte. Når du skal velge sykkelsko er det viktigste at den sitter godt på din fot. Passform er overordnet alle skoens øvrige egenskaper!

    Når det er sagt så er det en del faktorer som avgjør komforten i skoen: Stivheten i sålen avgjør hvor bra trykket blir fordelt under foten din. En stivere såle gir større komfort og mindre trykkpunkter. Utformingen av spennene avgjør hvor tett skoen sitter på foten. Det er imidlertid viktig at spennene ikke gir markerte trykkpunkter som fører til ubehag. Mykheten i overdelen er også avgjørende for komforten. Sist men ikke minst er også vekt viktig, da du tross alt skal bevege skoene rundt noen tusen runder.

    Vi har i vårt sortiment plukket ut de modellene vi mener er best for deg. Alle skoene vil imidlertid ikke passe alle. Det kan derfor være en fordel å prøve litt ulike sko for å finne den skoen som passer best til din fot. Husk at du hos oss har 100 dagers åpent kjøp – om du kjøper sko i nettbutikken vår får du med en ferdig frankert returetikett slik at du også på nett kan finne riktig sko. Hvis du er i tvil om hvilken størrelse du skal velge vil vi anbefale deg å gå opp en størrelse da foten gjerne hovner opp under sykling.

    EKSEMPEL PÅ TERRENG - OG LANDEVEISSKO

     

    Hvordan stille inn cleatsene

    Når du skal feste cleatsene på sykkelskoene dine kan du når du skrur dem fast på skoen justere de i lengderetning, sideveis, samt at du kan justere vinkelen sidelengs. Det å justere cleatsene er viktig da denne innstillingen har mye å si for komfort og for å unngå skader. Alle bein er forskjellige, og prøving og feiling er ofte nøkkelen for å få dette til riktig. Det viktigste er at du får et tråkk som føles riktig og komfortabel for deg.  Vi vil allikevel gi deg neon råd på veien slik at det blir litt enklere å finne riktig innstilling.

    Når det gjelder justering i lengderetning er et godt utgangspunkt å få plassert cleaten midt under tåballen. For spurtere kan en plassering lengre fram være en ide da det gir økt kraft i pedalen og man får benyttet mer av leggmuskulaturen. Dette er imidlertid ikke å anbefale for de fleste av oss. I verste fall kan det føre til belastningsskader. Mange kan derimot oppleve at de får økt komfort ved å feste den lengre bak. En slik plassering favoriseres gjerne av høyere personer med lengre leggbein, klatrere og personer som gjerne sykler på tunge gir. Start imidlertid med plassering under tåballen.

    Sidelengs justering er også noe individuelt. Mange hevder at det å ha en så nær plassering inn mot pedalarmene som mulig er fordelaktig både for komfort og kraftoverføring. De tilstreber derfor en så lav Q-faktor som mulig (avstanden mellom høyre og venstre sko). Vi anbefaler å starte smalt og kjenne på om det føles riktig.

    NOEN ULIKE CLEATS

      

     

    Tips til din første sykkeltur med sykkelsko

    Første gang du prøver sykkelsko vil du nok være litt nervøs. Ta det helt med ro, dette er ikke noe å være redd for. Etter litt trening blir det å løse ut skoen sidelengs helt naturlig! Vi anbefaler at du prøver litt i et beskyttet miljø før du drar ut på første tur. Det du kan starte med, er å sette deg på sykkelen mens du har noe å holde deg fast i. Gjerne på et mykt underlag. Øv deg så på å klikke inn skoene og løse de ut igjen. Når du føler deg trygg på dette kan du sykle i rolig fart på en stille vei med godt overblikk og øve litt til – vips så er du klar!

    Riktig teknikk!

    Når du nå har kjøpt deg sykkelsko er det viktig at du begynner å tenke på riktig teknikk med en gang. Det tråkkmønsteret du etablerer i begynnelsen vil være svært vanskelig å venne seg av med senere. Hemmeligheten er å få et så rundt og jevnt tråkk som mulig. Tenk at du skal føre knærne så høyt opp som du kan. I begynnelsen kan du prøve å tenke at du skal slå knærne i styret – vær trygg, du klarer det aldri! Du kan også prøve på å senke helen gjennom nedtråkket, slik at du er klar til å dra den opp gjennom opptråkket. Det er viktig at du ikke har setet så høyt at du ikke kan senke helen uten å måtte vri på overkroppen. I begynnelsen kan du tenke mer teknikk enn kraft da riktig teknikk vil gjøre det til en raskere og mindre sliten syklist. LYKKE TIL!

     

     

    Til toppen