Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Gi sykkelen lengre brukstid med riktig vedlikehold

Greasing-gear-cable-72dpi_MAIN IMAGE.jpg

 

Vi gir deg tipsene som gjør at sykkelen din virker som den skal, og varer lenger.

En sykkel er som regel en relativt dyr investering, så det er lurt å ta godt vare på den. Før du tar i bruk sykkelen etter at den har stått ubrukt hele vinteren, er det lurt å sjekke at alt sitter som det skal, og virker som det skal.

Hos XXL får du nå én årlig gratis sykkelservice hele sykkelens levetid. Hvis sykkelen ikke er kjøpt hos oss, eller du trenger utvidet service, kan du i tillegg sjekke ut sykkelservice-menyen vår.

Om du ikke har anledning til å ta turen innom XXL eller bare har behov for noen små justeringer for å gjøre sykkelen klar for sesongen, er det også mye du enkelt kan fikse selv på sykkelen. Vi har satt sammen en oversikt over det du bør sjekke og eventuelt justere før du begynner å sykle. Med små grep kan du få en enda bedre sykkelopplevelse. Tipsene under inkluderer videoer, slik at du enkelt kan se hvordan du skal gå frem på riktig måte.

Her kan du gå rett til det du lurer på:

Justering av skivebrems

Justering og smøring av girvaier

Justering av seteskinne og setehøyde

Rensing av kjedet og fjerning av kjederens

Oljing av kjedet

Pumping av sykkeldekk

 

 

Husk å vaske sykkelen

Å vaske sykkelen jevnlig er et enkelt grep for å gi sykkelen lengre levetid.  Du bør vaske sykkelen før du begynner med justeringer og smøring.

Bruk zalo/oppvasksåpe og vann til vaskingen, sammen med en børste. Weldtite børstesett er fint å bruke. Der får du én børste til den generelle rengjøringen, og én børste for rengjøring av frikrans og kjede.

Vær raus med bruken av vann og la det skumme godt før du spyler av sykkelen. Vær forsiktig ved spyling rundt bevegelige deler og lagrene, slik at du ikke spyler sand og smuss inn i dem.

Gjennom sesongen bør du være flink til å alltid vaske sykkelen hvis du har syklet i regn eller på møkkete føre.

 

Justering av skivebrems på sykkel

Dersom hjulet subber i skivebremsen må du først passe på at hjulet sitter godt på plass og helt opp i gaffelen. Løsne klemmen på akselen og fest den igjen. Det skal være litt hardt å klemme inn igjen når klemmen er riktig justert.

Hvis det fortsatt subber borti bremseskiven, så løsner du de to skruene som peker bakover, slik at du kan justere bremsekaliperen.

En rask løsning er å sette i gang rotasjon på hjulet, deretter trykke inn bremsehendelen og holde den inne. Så strammer du til de to kaliperskruene igjen, mens du holder bremsehåndtaket inne.

Hvis det fortsatt subber, så løsner du på én og én av skruene. Kikk inn i kaliperen og se om du kan se hvor det subber, og juster ut i fra det. Skru til litt og litt mens du justerer. Stram skruene helt til slutt, til oppgitt moment.

Det du absolutt IKKE må gjøre, er å løsne de to skruene på siden av kaliperen. Da vil kaliperen splitte seg, og olje renne ut på bremseskivene og bremseklossene. Disse må da skiftes eller renses veldig nøye med bremserens. Skifte anbefales hvis det er mye olje på skiver og klosser.

 

 

 

Justering og smøring av girvaier på sykkel

For å finjustere gir som "rakler" litt, så har man en justeringsskrue på selve girsjalteren på styret. Hvis du skrur den utover, motsols, så strammes vaieren. Skrur du den innover, medsols, så slakkes vaieren. Det påvirker hvordan girskifteren girer mellom girene. Det må være på millimeteren riktig justert, for at giret skal oppføre seg slik du ønsker.

På noen gir er det også en justeringsskrue bak, på selve giret, som kan justeres.

Smøring

For at girene skal fungere best mulig er det viktig å olje girvaierne.Ved å løsne girvaieren fra den lille braketten nede på rammen, kan man enkelt dra ned vaierstrømpen. Det er da lett å komme til for å olje vaieren. 

Når vaieren ligger fri fra strømpen er det enkelt å komme til med oljen. Påfør olje nedover vaieren og fordel den godt på hele vaieren. Dra gjerne strømpen oppover og nedover vaieren noen ganger, for å være sikker på at det også blir liggende litt olje inni strømpen.

Skyv strømpen på plass ved girsjalteren og sett den på plass i den lille braketten på rammen.

 

 

 

Justering av seteskinnen på sykkel

For å justere setet framover på railsene, for å komme litt nærmere styret, så løsner du de to skruene på braketten som holder setet til skinnen. Justerer setet og stram til skruene igjen. Denne justeringen gjør at du kommer litt nærmere eller lenger fra styret. Det påvirker sittestillingen din, ved at du blir sittende mer eller mindre oppreist, og en liten justering her kan være nok til at du unngår ryggsmerter. Prøv deg gjerne litt fram over tid, til du har funnet en komfortabel sittestilling.

Justering av setehøyde på sykkel

For å justere sykkelsetet må du løsne setepinnen fra seterøret. Enkelte sykler har en hurtigklemme, mens andre har en skrueløsning. Løsne skruen eller klemmen, juster setet til ønsket høyde og stram skruen eller klemmen igjen. Ikke stram skruen for hardt, da ryker gjengene. Som regel står det på setepinneklemmen hvor hardt skruen skal strammes, vanligvis til maks 5 Nm.

 

Setet skal være så høyt at når du sitter på setet med begge føttene på pedalene, og den ene pedalen står i laveste posisjon, så skal du ha en liten knekk i kneet.

 

 

Rensing av kjedet på sykkel

For å rense kjedet bør man vaske sykkelen med såpe og vann først, for å få bort all grovere skitt og smuss. Det finnes ulike typer kjederens man kan bruke etterpå. Kjederens sprayes på hele kjedet, mens man snurrer pedalene rundt bakover. Dusj også kassetten skikkelig, og kranken. Rent gir og kjede gir mindre slitasje på selve kjedet og girdrevene, og hindrer uønskede kjedebrudd.

La kjederensen virke i noen minutter og tørk deretter av med rent og tørt papir, mens du snurrer pedalene bakover.

Fjerning av kjederens på sykkel

Når man skal tørke av kjedet etter å ha påført kjederens, så snurrer man pedalene bakover mens man tørker med rent og tørt papir. Da får man av det meste av olje og finkornet skitt på kjedet. For å få av olje er det helt nødvendig med kjederens, siden den kjemisk løser opp oljen. Tørk godt og brett fram rent papir til du ser på papiret at du har fått av all løs smuss.

 

 

 

Oljing av kjedet på sykkel

Å olje kjedet er enkelt, men husk å vaske og rense det først. Sveiv pedalene bakover mens du sprayer på olje, og sørg for at hele kjedet er oljet. Deretter sveiver du pedalene forover og girer gjennom alle girene, helt opp og helt ned igjen. Det sørger for at også kassetten bak og girdrevene blir smurt.

For at ikke støv og skitt skal sette seg i det rengjorte kjedet og drevene, så tørker du til slutt av all overflødig olje med rent og tørt papir, mens du sveiver pedalene bakover.

 

 

Pumping av sykkeldekk

På siden av alle sykkeldekk står det hvor høyt trykk dekket maksimalt tåler. Dette oppgis vanligvis i PSI.

Ta av ventilhetten først. På prestaventil (fransk ventil), må man først skru løs den ytterste kransen på ventilen. Sjekk at den er løs med et lett trykk på ventilhodet. Når den slipper ut luft er den åpen.

Så må du koble på en sykkelpumpe med et ventilmunnstykke som passer til ventilen. Koble pumpen til med en kontant bevegelse, så du ikke mister mer luft enn nødvendig. Lås den fast på ventilen ved å vippe over låsearmen. En god pumpe er viktig, og det kan være lurt å investere i en gulvstående pumpe. De har som regel lufttrykkmåler, som gjør at du kan se hvor høyt trykk du pumper dekket til. 

Når du har riktig trykk i dekket kobler du munnstykket fra ganske raskt, så ikke luften siver ut igjen. Husk å skru til låsekransen igjen på prestaventiler. Til slutt setter du på ventilhetten. Denne sørger for at vann og smuss ikke trenger inn i ventilen, og dermed ødelegger den.

LES OGSÅ:

Tips
Til toppen