Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Prøv disse effektive medisinballøvelsene

Medicine ball feature image.jpg

 

 

Få råsterk mage og rygg med disse effektive medisinballøvelsene. 

Dropp sit-upsen og prøv disse medisinballøvelsene i stedet. Med medisinball får du god og effektiv trening av hele kjernemuskulaturen, og ikke bare de ytre, rette magemusklene. 

Kjernemuskulaturen er viktig for alt fra god kroppsholdning, å unngå ryggsmerter, kunne gjennomføre helt dagligdagse oppgaver – som å henge opp klær – og til å prestere på idrettsbanen.

Pass på at du har god teknikk når du gjennomfører øvelsene. Har du ikke trent mye styrke før, er det lurt å starte med en lettere medisinball, for eksempel 2-3 kg. Når du opplever at øvelsene går lett, går du over til en tyngre ball.

Kjør 2-3 serier per øvelse, med 10-20 repetisjoner av hver øvelse. De siste repetisjonene skal være tunge å gjennomføre, men det er viktig at du klarer å gjennomføre dem med god teknikk.

Se utvalget vårt av medisinballer her!

Russian Twist

Sitt på bakken med beina bøyd foran deg. Du kan enten ha føttene plassert på bakken – dette er den enkleste varianten – eller ha føttene litt over gulvet, hvis du vil ha en større utfordring.

Hold medisinballen ut foran deg, roter mot den ene siden og vri deg så langt du klarer. Skift deretter retning og roter motsatt vei.

Du kan også bruke en vegg. Roter med ballen bort fra veggen. Deretter skal du bruke de skrå magemusklene for å mobilisere og kaste ballen mot veggen. Når ballen kommer i retur fra veggen, tar du imot den. Pass på at du bremser farten mens du roterer bort fra veggen igjen. Øvelsen kan gjennomføres sittende eller stående.

Du kan også gjøre denne øvelsen med en partner. Da kaster du til ham/henne i stedet for veggen.

Russian Twist:

 

 

Stående, mot vegg:

 

Med partner:

 

 

Frosken

Sitt på bakken med beina bøyd foran deg og føttene opp fra bakken. Hold medisinballen i hendene foran deg. Strekk deg ut så lang du er. Føtter og hender skal ikke berøre bakken.

Beveg deg deretter tilbake til startposisjon. Legg medisinballen oppå ankler/forside legger, og strekk deg ut igjen.

Se hvordan øvelsen gjøres i videoen under:

 

Toe touch

Ligg på bakken, med beina løftet rett opp, slik at det er 90 grader mellom dem og overkroppen. Hold medisinballen bak hodet med strake armer. Løft overkroppen mot beina, til medisinballen berører tærne dine, og senk deg ned igjen. Gjenta.

Øvelsen ser du i videoen under:

 

 

Planke

I denne versjonen av den klassiske planken plasserer du hendene på medisinballen, slik at du må jobbe enda mer med stabiliteten. Pass på å «trekke inn» navlen, slik at du ikke får svai rygg. Pass også på at rumpa ikke spretter i været.

For økt vanskelighetsgrad, kan du kombinere med enarms pushup på ballen. Da plasserer du én hånd på ballen, mens du står i pushups-posisjon. Ta en pushup, før du triller ballen til motsatt side og arm/hånd, og gjentar.

Du kan også plassere føttene på medisinballen, og enten stå i vanlig planke, eller kjøre en såkalt klatreplanke.

 

Planke med medisinball:

 

 

Pushups med medisinball:

 

 

Klatreplanke med medisinball:

 

 

 

 

Rygghev

Ligg på magen. Hold medisinballen i hendene, med armene strekt ut foran hodet. Løft armer og overkropp opp fra gulvet, før du senker deg ned igjen. Gjenta.

Denne øvelsen kan også gjøres med partner. Ligg mot hverandre, men med litt avstand. Den som har medisinballen kaster den til partneren, som tar imot og kaster tilbake.

Rygghev med medisinball:

 

 

Med partner:

 

 

Se XXLs utvalg av medisinballer!

Finn alt du trenger til hjemmetreninga!

 

LES OGSÅ: Bli en bedre løper

LES OGSÅ: Prøv deg på progressive 45-15-intervaller

LES OGSÅ: Slik velger du riktig tredemølle

LES OGSÅ: Bli sterkere med vektvest

 
Tips
Til toppen