Denne nettsiden bruker cookies Jeg aksepterer
All Sports United

Kundeservice

Nordens største sportskjede

FAQ

- Ofte stilte spørsmål

Få svar på ditt spørsmål umiddelbart gjennom våre ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Les mer

Garantier

- 100 % fornøyd

Prisløfte, gratis retur, 100 % fornøydgaranti og 3 års gratis sykkelservice

Ekte prisløfte

Les mer

Retur & Bytte

- Gratis bytte og retur

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp med problemfri og gratis retur

100 dager

Les mer

Registrer deg

- Nyheter og tilbud

Få tilbud og nyheter først. Eksklusive kupp kun for våre nyhetsbrevabonnenter

Kupp

Les mer

Guider /

Prøv deg på stiløping

Running 5.jpg

 

Ta en pause fra asfaltjungelen, snør på deg terrengløpeskoene og kom deg ut i skogen.

Noen er heldige, og har muligheten til å løpe rett ut i marka. For mange av oss andre, er det asfalt som møter oss utenfor døra.

Det kan være både tidseffektivt og ha sin sjarm å legge joggeturen til asfaltjungelen, men noen ganger kan det være greit å la asfalt være asfalt, og i stedet komme seg ut og oppleve den fantastiske følelsen av å løpe på myke stier, omgitt av flott natur.

Inov8 trailrunning water man.jpg

 

Gode grunner til å løpe i terrenget:

1. Mer skånsomt for kroppen: Å løpe på hard asfalt kan tære på selv de sterkeste knær og rygger. På sti møter du mykere terreng og ujevnt underlag, som er mer skånsomt. Du får rett og slett mer naturlig demping fra underlaget.

2. Du glemmer at du er sliten: Når du løper i terrenget, med stadig variasjon i underlaget, mange retningsforandringer og uforutsette hindre, tvinger det deg til å konsentrere deg mer. Du må passe på hvor du setter beina og hvor du løper. Da blir det mindre tid til å kjenne på at du føler deg sliten.

3. Effektiv trening: Det varierte underlaget, og stier som går mye opp og ned gjør at tempoet ditt vil variere, og du trener i praksis en form for naturlig intervalltrening. Det er gull verdt for å få progresjon i form og å styrke løpssteget. I tillegg må du jobbe mer med både balanse og styrke.

4. Stillhet: Stiløping handler ikke bare om selve treninga. I en travel og stressende hverdag kan det være godt å komme seg litt bort fra alt av støy. Når du løper på sti opplever du ofte å ha den nesten helt for deg selv. Det er bare deg og naturen. Det er en suveren måte å koble helt ut og lade batteriene.

5. Naturopplevelser: Det fine lyset i skogen, hvitveisen som spretter opp om våren, eller kanskje til og med en elg i solnedgang. Å løpe på sti byr på muligheten for å få med seg utrolig mange flotte naturopplevelser.

6. Morsomt: Sist, men ikke minst, er det utrolig gøy å løpe på sti. Det er fort gjort å bli hekta når man får prøvd seg med joggesko i marka.

Det er altså ingen grunn til ikke å kaste seg på stiløpingsbølgen. 

 
Inov8 trailrunning water woman.jpg

 

 

Velg terrengløpesko

Å løpe på sti krever ikke mye utstyr i utgangspunktet, men er det én ting du bør prioritere, så er det gode sko. Mens en løpesko til asfalt er beregnet for løping på relativt jevnt og hardt underlag, er terrengløpesko designet for å gi deg best mulig grep og stabilitet på stier og i ulendt terreng.

Terrengløpesko til dame
Terrengløpesko til herre

En god sko til stiløping har gjerne en grovere såle med knaster, som sitter godt enten du forserer steiner, røtter eller gjørme. Den er designet for å gi mer stabilitet i krevende terreng, med en lavere profil, slik at du minimerer risken for ankelskader om du skulle tråkke skjevt på steiner eller røtter.

Mens en asfaltsko som regel har en lett og luftig overdel, som raskt spjærer om den får et ublidt møte med en kvist, er overdelen til terrengløpeskoen designet for å tåle langt mer.

Lykke til med stiløpinga!

Les også:


Få riktig løpeteknikk med disse tipsene!

Guide til valg av riktige løpesko

Styrketrening for løpere

Asics trailrunning.jpg
Tips
Til toppen